Wiadomości

Naukowcy z Laboratorium Ekochemii i Inżynierii Środowiska IB PAN zdradzają dzieciom tajniki swojej pracy

W dniu 23 czerwca jedno z naszych instytutowych laboratoriów, Laboratorium Ekochemii i Inżynierii Środowiska, położone w Szarowie, na skraju Puszczy Niepołomickiej, odwiedzili niezwykli goście – uczniowie klasy trzeciej z pobliskiej szkoły podstawowej. Gospodarzem wydarzenia była Małgorzata Stanek, kierownik Laboratorium.

Uczniowie zaproszeni zostali najpierw do najstarszej części budynku, w której obejrzeć mogli zabytkową aparaturę używaną dawniej przez badaczy. W drugiej, typowo laboratoryjnej części budynku, uczestnicy wycieczki zapoznali się z podstawowymi zasadami obowiązującymi w Laboratorium, a następnie samodzielnie przeprowadzili analizę wody i roztworów przygotowanych z materiałów znanych im z codziennego użytku. Zwiedzając kolejne pomieszczenia wyposażone w specjalistyczne urządzenia o różnym przeznaczeniu, dzieci stopniowo poznawały, na czym polega praca naukowca-laboranta. Szczególne wrażenie zrobiły na nich kolekcje roślin hodowanych w szklarni. Dzieci dowiedziały się, że niebiesko-czerwone światło wykorzystywane w szklarni jest optymalne dla wzrostu roślin, i odkryły, że przebywanie w takim pomieszczeniu powoduje późniejsze krótkotrwałe widzenie świata w zielonych barwach (co było powodem ogólnej wesołości).

Po pełnym wrażeń zwiedzaniu uczniowie zostali zaproszeni do ogrodu na ognisko i poczęstunek. Ku radości pracowników Laboratorium, czas wolny dzieci wykorzystały nie tylko na pieczenie kiełbasek i zabawy w ogrodzie, ale także na zadawanie szczegółowych pytań na temat badań prowadzonych w Laboratorium, na które oczekiwały wyczerpujących odpowiedzi.

Dziękujemy za miłą wizytę! Mamy nadzieję, że wspomnienia z niej pozostaną z dziećmi na długo i, być może, pozwolą niektórym okryć w sobie pasję badacza i naukowca.

A oto wrażenia dzieci po wizycie w Laboratorium spisane "na gorąco" przez pracowników Laboratorium :)

  • Joasi najbardziej podobało się doświadczenie z kolorami.
  • Kubie najbardziej podobało się to, że po wyjściu ze szklarni widział świat na zielono.
  • Zosia miała ochotę na zabawę w chowanego, bo duże budynki (takie jak budynek Laboratorium) mają mnóstwo kryjówek.
  • Marzeniem Adama jest zostać naukowcem i odkryć nowy lek.
  • Chłopcom bardzo podobało się zwiedzanie pomieszczeń w piwnicach.
  • Prawie wszystkie dziewczynki po wizycie w Laboratorium chcą być laborantkami i chodzić "w takich białych fartuchach jak pracownicy Laboratorium".
  • Adamowi podobały się stare mikroskopy.
  • Kuba i wiele innych dzieci z wypiekami na twarzy opowiadali o doświadczeniach, które wykonywali w Laboratorium.

Kolekcja zabytkowej aparatury laboratoryjnej.
Foto: Cecylia Barańska.

Pracownia spektrometrii wyposażona w aparaturę używaną podczas oznaczania pierwiastków, m.in. w wodzie i glebie.
Foto: Cecylia Barańska.

Pracownia laboratoryjna – hodowla siewek pomidora.
Foto: Cecylia Barańska.

Pracownia laboratoryjna – oznaczanie pH roztworów przygotowanych z octu i proszku do prania.
Foto: Cecylia Barańska.

Pracownia laboratoryjna – oznaczanie pH roztworów z wykorzystaniem soku z czerwonej kapusty.
Foto: Cecylia Barańska.

Kolekcja roślin hodowanych pod niebiesko-czerwonym światłem w szklarni.
Foto: Cecylia Barańska.

Zasłużony odpoczynek w ogrodzie.
Foto: Cecylia Barańska.

Wpólne pieczenie kiełbasek.
Foto: Cecylia Barańska.